Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Λιμάνι Λαυρίου: κόστισε δισεκατομμύρια και μένει για χρόνια αναξιοποίητο (www.thetoc.gr)

Το TheTOC βρέθηκε στο λιμάνι του Λαυρίου και προσπάθησε να βρει απαντήσεις στο "γιατί το Λαύριο δεν έγινε το πρώτο επιβατικό λιμάνι της Αθήνας, όπως προβλεπόταν".

"Καλό το Λαύριο, αλλά άστο γι αύριο" είναι το ρητό που κυκλοφορεί, τα τελευταία χρόνια ως ανέκδοτο, στην περιοχή του Λαυρίου, καθώς οι εξαγγελίες για το λιμάνι που προβλεπόταν να γίνει το πρωτο της Αθήνας έπεσαν στο κενό.


Το 2005, ο τότε υπουργός Ναυτιλίας, Μανώλης Κεφαλογιάννης, καλούσε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι του Λαυρίου, προαναγγέλοντας κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση. Από τότε μέχρι σήμερα, κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και χάθηκαν πολλές ευκαιρίες, μία από αυτές και ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που θα έπρεπε ήδη να έχει φτάσει στην περιοχή.

Σχεδεόν μια δεκαετία μετά, το λιμάνι που φτιάχτηκε και συνεχίζει να εκσυγχρονίζει τις υποδομές του, με τα δισεκατομμύρια των κοινοτικών επιδοτήσεων, παρουσιάζει εικόνα απαξίωσης και ερήμωσης. Βρεθήκαμε εκεί, με την κάμερα του TheTOC στην καρδιά του καλοκαιριού, την ώρα που στα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας η έξοδος των Αθηναίων για τις καλοκαιρινές διακοπές κορυφωνόταν και ζητήσαμε απαντήσεις στο μεγάλο ερώτημα “γιατί το Λαύριο δεν έγινε το πρώτο επιβατικό λιμάνι της Αττικής. Από το λιμάνι του Λαυρίου πραγματοποιούνται, πλέον, ελάχιστα δρομολόγια πλοίων, προς Λήμνο, Άγιο Ευστράτιο και Καβάλα, Κέα και Κύθνο. Ακόμη και κάποιες γραμμές που τα προηγούμενα χρόνια ξεκινούσαν για προορισμούς του Ανατολικού Αιγαίου, έχουν σταματήσει.

Οι προσπάθεις του υπουργείου και του Ο.Λ.Λ. που έπεσαν στο κενό

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, Αριστείδη Βίτσιου, το βασικό πρόβλημα φαίνεται πως είναι η εξάρτηση των εταιρειών από τον Πειραιά, ό,τι κι αν αυτό σημαίνει. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν έναν χρόνο, ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, έδωσε κίνητρα για την υλοποίηση δρομολογίων προς τα νησιά της άγονης γραμμής, αλλά καμμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν ανταποκρίθηκε. Μάλιστα, και ο Οργανισμός Λιμένος συμφώνησε με τη διοίκηση των ΚΤΕΛ, για τη δρομολόγηση γραμμής εξπρές που θα συνδέει το λιμάνι με τον σταθμό του προαστιακού στο Κορωπί.

Ως μνημείο ασυνεννοησίας και κακής διαχείρισης, στέκει σήμερα στο λιμάνι ανεκμετάλλευτο και το υπερσύγχρονο κτίριο του επιβατικού σταθμού, που παραδόθηκε πέρυσι τον Μάρτιο και μέχρι τώρα στεγάζει μόνο τις υπηρεσίες του λιμεναρχείου.


Όλα αυτά, πάντως, ακούγονται τουλάχιστον παράδοξα, καθώς, στην τωρινή συγκυρία, με τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, η μετεγκατάστασή τους στο λιμάνι του Λαυρίου θα αποτελούσε μια απάντηση στα υψηλά έξοδα για καύσιμα και συντήρηση, καθώς για τους περισσότερους προορισμούς του Αιγαίου, Λαύριο σημαίνει 60 μίλια λιγότερα σε σχέση με τον Πειραιά. Οι ελπίδες, ωστόσο, των ανθρώπων του Λαυρίου εναποτίθενται στο 2020, όταν, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Μεταφορών, ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα φτάσει, επιτέλους, στο λιμάνι.